Schumann: Dichterliebe, Lieder op. 90 a další
autor: Z webu
Německá romantická píseň, to je zvláštní fenomén, zvláštní svět. Franz Schubert – zakladatel a tvůrce tohoto žánru jej během svého krátkého života přivedl i k prvnímu vrcholu. Robert Schumann je pokračovatel a tvůrce druhého vrcholu. A po nich další: Brahms, Mahler, Richard Strauss, Pfitzner…Robert Schumann, všestranně nadaný umělec, který se v mládí rozhodoval mezi literaturou a hudbou, umělec s pronikavým intelektem, obohatil romantickou píseň zejména o velmi úzkou vazbu zpěvního a klavírního partu, řadu písní opatřil delšími klavírními dohrami a celkově posílil úlohu klavíru.
Německá romantická píseň vyžaduje také specifickou interpretaci. Dnes sice víme pouze ze svědectví současníků, jak Schubertovy písně interpretoval jeho „dvorní pěvec“ Michael Vogl, ale byl to rozhodně on, kdo založil tradici interpretace v této oblasti. Vogl byl barytonista a dodnes je lyrický baryton se světlou barvou hlasu ideálním interpretem romantických písní. Přesně takový hlas má i Christian Gerhaher, interpret z recenzovaného snímku. V Německu existuje také tradice speciálního školení koncertních interpretů písní, na hudebních učilištích se vyučuje obor Liedgestaltung, který se zabývá interpretací písní. Studují ho pěvci i pianisté, neboť i od pianisty se vyžaduje více než jen zahrát příslušný part. Gerold Huber je Gerhaherovým trvalým partnerem u klavíru a patří k těm nemnoha pianistům, kteří písňový obor dokonale ovládají.
Oba umělci jsou mladí (shodně narozeni roku 1969) a mají na svém kontě už řadu mezinárodních úspěchů i nahrávek (Schubert, Schumann, Mahler, Brahms, ale i Martinů). Gerhaherův projev je technicky dokonalý, výrazová šíře je veliká a výslovnost jasná, text je proto dobře srozumitelný. Právě v Schumannově písňové tvorbě je veliká paleta výrazů nezbytná. Schumann si vybíral texty vždy zcela cíleně a dával přednost tomu nejhodnotnějšímu, co německá lyrika té doby nabízela (Heine, Lenau, Chamisso). Stejně tak lze jen obdivovat technickou brilanci, rozmanitost výrazu a skvělou spolupráci s pěvcem u pianisty Hubera.
CD obsahuje cykly písní a jednotlivé skladby, jež patří k těm ze Schumannova díla v naší koncertní praxi opomíjeným. Jinak řečeno, z celého Schumannova písňového odkazu se na našich koncertech objeví nanejvýš tak cyklus Frauenliebe und – leben na texty Adelberta von Chamisso. Při poslechu Gerhaherova a Huberova snímku si alespoň můžeme uvědomit, o jaké klenoty romantické hudby se opomíjením další Schumannovy písňové tvorby ochuzujeme.
Hlavním titulem CD je cyklus Dichterliebe op. 48 na básně Heinricha Heina. Je to cyklus šestnácti písní, v nichž básník typicky heinovským stylem opěvá vznik, průběh a smrt milostného vztahu. Už zde měli oba umělci příležitost ukázat rozsah výrazové palety od radostných jarních nálad až po závěrečnou píseň, v níž básník svou lásku pohřbívá. Následuje u nás ještě méně známý cyklus písní op. 90. I zde jde o písně milostné, k nimž Schumanna inspirovaly básně Nikolause Lenaua. To platí pro prvních šest písní. Protože se skladatel domníval, že básník mezitím zemřel, připojil jako sedmou píseň starokatolické Requiem. Ukázalo se však, že v době kompozice Lenau ještě žil, zemřel shodou okolností teprve v den premiéry díla. Tento cyklus se od předešlého liší po hudební stránce. Jako pozdější Schumannovo dílo je charakteristický strohostí hudebního slohu.
Snímek je doplněn třemi jednotlivými vokálními skladbami, z nichž dvě, Die Löwenbraut z op. 31 na text Chamissův a Belsatzar op. 57 na text Heinův jsou balady. V obou těchto dílech Schumann osvědčuje výrazný dramatický cit, který mu bývá neprávem upírán. Dále na snímku najdeme skladbu Der arme Peter z op. 53. Je to trojice písní, též částečně baladického charakteru, na text Heinův.
Skvělé CD je vybaveno obsažným bookletem se všemi potřebnými informacemi v němčině, angličtině a francouzštině a s kompletními texty písní v německém originále a anglickém překladu.
RCA RED SEAL 82876 58995 2 (BMG ARIOLA); Schumann: Dichterliebe, Lieder op. 90 a další; Christian Gerhaher – zpěv, Gerold Huber – klavír
Časopis 44 - rubriky
Časopis 44 - sekce
DIVADLO
Zřít do tmy s režisérem Adamem Svozilem
Tvorbu režiséra Adama Svozila sleduji už od jeho studií na DAMU, kdy jsem v divadle DISK viděla inscenaci souč celý článek
HUDBA
Skunk Anansie se vrací do Prahy
Po střechu naplněné Forum Karlín se pod jejich taktovkou otřásalo v základech. Teď se kapela Skunk Anansie po celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 44. týden
Balada o pilotovi
Příběh muže, který v bojových letounech královského letectva přežil válečné krutosti a s celý článek