Cikánská suita
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekStudio Citadela zve do Strašnického divadla na premiéru taneční inscenace Cikánská suita. Premiérové představení tohoto pozoruhodného projektu sociálního divadla se uskuteční 18. října 2008 stejně jako další reprízy v roce 2008 na scéně Strašnického divadla, které je zároveň koproducentem inscenace. V hlavních rolích zde v režii Ivany Hessové účinkují: houslový virtuóz Marek Balog, Richard Samko a Angelika Samková, Alena Štréblová a další.
Inscenace Cikánská suita je osobitým divadelním projektem, který prezentuje výsledky několikaleté práce tanečního a divadelního ateliéru Studia Citadela. (Citadela je zapsána v povědomí pražské kulturní veřejnosti hlavně v souvislosti s vystupováním Bohnické divadelní společnosti, v posledních letech se zde ovšem objevují i další alternetivní umělecké projekty.)
Realizátoři inscenace se nechali inspirovat dávnověkým putováním Romů z Indie, novověkou anabází evropskou i naší nejčerstvější současností. Premiéra je věnována in memoriam nepostradatelnému spolutvůrci inscenace, romskému kytaristovi a zpěvákovi Jánovi Á.Slepčíkovi. Ve svých písních, zaplněných emocemi, Ján zpíval o svobodě, bolesti, touze a lásce, ale i o penězích a strachu. Nepřesvědčoval, neprosil, nesoudil - pouze otevíral srdce každému, kdo by měl mít předsudky vůči jeho rase. Hudbu Jána Slepčíka v představení živě doprovází a transponuje houslista Marek Balog.
Dalším stavebním kamenem inscenace je ztvárnění tisícileté romské historie – tvoří ji obrazy romantické (Romové v Indii), surreálné i epické (putování po světě) až přízračně horrorové (holocaust). Vedle činoherních pasáží je romská historie „zaznamenána“ v abstrahujících tanečních scénách. Taneční pasáže vycházejí z tradičních indických technik (kathak), romských tanců i moderního výrazového tance (hledání identity, autonomie). Co asi cítí člověk, když se narodí v ‚nevlastní‘ zemi, kde má přisouzenou jinou pleť, odlišné zvyky, představy, hodnoty? Neměl by vědět, odkud přišel? Usazená populace většinou nomádům nedůvěřuje. Je nedůvěra k čemukoli jinému a neznámému příčinou zla, jež probouzí náš strach měnící se postupně v agresivitu? - - - Tvůrci Cikánské suity nemohou zodpovědět letité otázky a spory. Nechtějí moralizovat. Pomocí hyperreálného divadelního času usilují opustit alespoň na okamžik předsudky o tom, co je černobíle správné či špatné…
TIP!
Časopis 02 (2008) - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Ondřej Lážnovský: HRA
Inscenace HRA je po inscenaci Titus Andronicus_Let mouchy třetí absolventskou inscenací 4. ročníku katedry alt ...celý článek
Život je zatraceně krásnej – ve Zlíně naposledy
Jedním z nejoblíbenějších titulů Studia Z v Městském divadle Zlín se v poslední době stala scénická montáž tex ...celý článek
Gabriela Preissová: Její Pastorkyňa
Její Pastorkyňa je jednou z nejlepších her české dramatiky, je velkým katarzním příběhem lásky a zároveň takřk ...celý článek
Divadlo Palace: Nejen Nejšťastnější ze tří
Divadlo Palace podle slov svého principála Alexeje Pyška konkuruje seskupením hereckých osobností Národnímu di ...celý článek
Časopis 02 - sekce
HUDBA
Tereza Kerndlová: Spíš jsem v životě opatrnější...
Zpěvačka Tereza Kerndlová nejen koncertuje, ale také se zúčastní národního kola Eurovision Song Contest. Veřej celý článek
OPERA/ TANEC
Eliza Doolittleová už zpívá i z CD
Východočeské divadlo Pardubice doplnilo kolekci svých muzikálových CD. Po Sugar, Pokrevních bratrech, Mississi celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Okno do českého loutkářství
Výstavní sály Moravského zemského muzea v brněnském Paláci šlechtičen nabízejí k prohlídce vše kolem českého l celý článek