zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Richard II z Almeidy v přenosu NT Live

Simon Russell Beale (Foto: Marc Brenner)

autor: Jana Soprová  

zvětšit obrázek

Přenosy NT Live čas od času zavítají i na jiné britské scény mimo okruh Národního divadla. Almeida Theatre patří po léta k progresivním scénám, které přitahují pozornost diváků i kritiků. Zdejší nejnovější shakespearovskou inscenaci, totiž jakýsi digest z Richarda II. jsme společně s diváky z celého světa mohli vidět i v pražském kině Aero.

Joe Gill-Gibbins patří k uznávaným režisérům střední generace (*1977), jehož výklad Shakespeara bývá hodný pozornosti. O tom jsem se sama přesvědčila v londýnském, Young-Vic Theatre, kde inscenoval Sen noci svatojánské na scéně plné bláta s polopropustnými zrcadly v pozadí. Neméně experimentální je jeho Richard II. v Almeidě, kde si rovněž vystačil s minimalistickou, nicméně výmluvnou scénou. Navíc zkrátil text hry na 100 minut bez přestávky.
Společně s Richardem II se tedy divák ocitá v jakémsi zprvu čerstvě omítnutém vězení bez oken a dveří (scéna Ultz, Charlotte Espiner), kde si Richard jako vězeň evokuje kritické momenty své vlády, a svého života vůbec. Bílé stěny jsou postupně devastovány krvavými cákanci, a podlaha, stejně jako protagonista bobtná náložemi hlíny a vody, kterou na něj z kyblíků (označených názorně nápisy „soil“ a „water“) chlístají jeho protivníci, ale nakonec i on sám. Richard v provedení Simona Russella Beala je stárnoucí, trochu dětinská, trochu panovačná, ale někdy i politováníhodná bytost, která stojí proti přízrakům a děsům své minulosti, a musí jim čelit. V jeho očích, i jednání je chvílemi vidět vztek, chvílemi strach a zmatek. Jako by - stejně jako zajíc zahnaný do úzkých - kličkoval marně před dravci, kteří se k němu slétají ze všech stran.

Pravda, textově přišel Shakespeare trochu zkrátka. Režisér se soustředil spíše na určitá schémata politických půtek, která se stále v historii opakují (jistě ne náhodou podobných dnešní předbrexitové situaci v Anglii). Jednotlivci se tahají o korunu a vzájemně si okázale házejí rukavici jako výzvu na souboj. Tyto činnosti, který se účastní celá řada zájemců o moc, působí ve stylizované formě směšně a dětinsky. Jejich klání připomíná dětské hry, kdy chvílemi nejde ani tak o výsledek, ale spíše o boj samotný (nejzajímavější a nejkomičtější jsou scény, kdy se Richard vzdá koruny ve prospěch svého soka, ale nikdo nechce Bolinbroka korunovat, a ten, když se nakonec zmocní koruny, žmoulá ji rozpačitě v rukou). Byla by to legrace, ale krvavých skvrn na oblečení politických oponentů přibývá, a zdá se, že každý z nich svým způsobem přispívá k vlastnímu zničení, včetně Richarda II. Přitom z tohoto světa není úniku. Vše se odehrává na malém uzavřeném prostoru, kde se jednotlivci pohybují tak trochu jako figurky – většinou je výrazně viditelné postavení Richarda proti nesourodé skupině oponentů, která se výhružně dívá z protějšího rohu, a chvílemi agresivně proti němu vystupuje.

Celkový zážitek z představení (pokud v něm člověk nehledá pouze aktualizace spojené se současnou politickou situací v Anglii) je však jen poloviční. To má na svědomí jednak ono razantní osekání textu – i když herci přednášejí shakespearovský text vesměs velmi svědomitě, a pak obsazení rolí, které znesnadňuje orientaci. Gender fluid obsazení rolí podle pravidel korektnosti je už zřejmě v Anglii povinným pravidlem. Ale český divák se přece jen obtížněji smiřuje s tím, že polovinu mužských rolí hrají ženy, a podvědomě hledá skryté významy, které v inscenaci patrně ani nejsou. Navíc, kostýmy jsou natolik neutrální, že to celé vypadá tak trochu jako zkoušení kusu v civilních šatech, a to ještě s náhradníky. A aby toho nebylo málo, mnozí z herců a hereček hrají střídavě několik různých rolí.

Beru tedy přenos z Almeidy pozitivně v tom, že nabízí nové pohledy na to, jak se v zemi Shakespearově taky dá inscenovat, ale kdybych si měla vybrat, asi bych raději přijala konzervativnější a jasnější interpretaci hry.

21.1.2019 21:01:55 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 21 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek



Časopis 21 - sekce

OPERA/ TANEC

Rok české hudby – Jan Kubelík

Jan Kubelík

Legenda jménem Kubelík
Dokument o krásném uměleckém a lidském vztahu otce a syna – významného houslov celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Re-connect Art 2024

Re-connect Art 2024

4. ročník festivalu performance a multimédií Re-connect Art pořádaný Nadací Prague Biennale se bude konat v te celý článek

další články...