Mnoho povyku pro nic - oslava singl pro všechny
autor: Martin Špelda
zvětšit obrázekPoslední režii v čele souboru Činohry Národního divadla v Praze nastudovala režisérka Daniela Špinar na scéně Stavovského divadla. Její rozloučení připadlo inscenaci MNOHO POVYKU PRO NIC z překladu Jiřího Joska. Inscenace nevybočuje z režijního rukopisu Špinar, přesto nabízí vynikající nápady a diváky určitě pobaví. Zejména, když ústřední dvojice Beatricie (Lucie Polišenská) a Benedika (Robert Mikluš) cílí do v současnosti velmi rozšířených singles. Obě postavy jsou zapřisáhlí odmítači lásky a manželství.
Fenomén doby nabízí více svobody v rozhodování, v náplni volného času, zejména v širokých možnostech vzdělávání, cestování aj. Přes veškeré vymoženosti sociálních a seznamovacích platforem, je čím dál obtížnější se seznámit, resp. najít tu pravou nebo toho pravého.
Hned v úvodu se na zemi objeví rozmístěná čísla. Mohlo by se zdát, že se jedná o vyznačení stop při řešení kriminálního případu. Vždyť i zde dojde k jistým machinacím, podvodu a zradě… Když se ovšem čísla objeví v další části na stolcích, pak je jasné, že tvůrci odkazují na takzvaný speed-dating, kdy má každá dvojice omezený čas na rychlé seznámení.
Velmi zdařilá je scéna Lucie Škandíkové. Celá laděná v růžovém. Ve své podstatě velmi minimalistická. Dominantu tvoří diskotéková koule, resp. srdce. Nablýskané pozlátko povrchnosti, nahodilosti a hlavně nestálosti. Scénu výborně doplňují kostýmy Lindy Boráros. Ocenit lze nafukovací masky maškar.
V rámci celé koncepce vychází jednotliví protagonisté buď jako parodické postavy. Deklamující vtipy, různě se pitvořící, zejména v duchu crazy gangsterek, zamilovaných rodokapsů apod. Zejména zaujme dvojice Dagoberta (Filip Rajmont) a Virgila (Radúz Mácha) při výslechu za použití nafukovacích balónků. Skvostem inscenace je Lucie Brychtová coby Francisca, která provází celou inscenací vynikajícím pěveckým výkonem. V některých pasážích zajišťuje i ruchy v podobě ptactva (kukačka ad.). Celý příběh rozuzlí zásadní radou.
Robert Mikluš coby Benedik rozehrává svou postavu častými pohybovými etudami, a různou hlasovou obměnou.
Lucie Polišenská coby Beatricie vystupuje jako neoblomná žena, velitelka z dívčí války, ale na druhou stranu velmi citlivá a po lásce toužící. Škoda, že nedostala více prostoru svou postavu daleko více rozvinout, Bezesporu představuje velmi nadanou a talentovanou komediální herečku.
Mnoho povyku pro nic režisérky Daniely Špinar představuje skutečně mnohdy mnoho parodie a absurdity. Inscenaci sice zachraňuje zejména závěrečný nostalgický tanec, kdy herci vyzývají k tanci diváky. Bylo opravdu potěšující, že ve finále na jevišti tančili nejen kluci s holkami, ale i kluci s kulkami a holky s holkami a to bezesporu k otevřené společnosti patří.
William Shakespeare: Mnoho povyku pro nic
Překlad Jiří Josek, režie a úprava Daniela Špinar, dramaturgie Ilona Smejkalová, scéna Lucia Škandíková, kostýmy Linda Boráros
Hrají: Lucie Polišenská, Robert Mikluš, Matyáš Řezníček, Saša Rašilov, Jindřiška Dudziaková, David Matásek, Igor Orozovič, Filip Rajmont, Alena Štréblová, Jan Bidlas, Radúz Mácha, Lucie Brychtová
Premiéry 12. a 13. května ve Stavovském divadle, Národní divadlo Praha.
www.narodni-divadlo.cz
TIP!
Časopis 17 (2003) - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Kanibalí hodování
Pražské komorní divadlo uvedlo v koprodukci s Činoherním studiem Ústí nad Labem inscenaci George Taboriho Kani ...celý článek
Očistná Stísněná
Ve Stavovském divadle odstartovala světová premiéra inscenace Ivy Volánkové Stísněná 22. Riziko jejího uvedení ...celý článek
Mně zašlá léta vraťte…
V pátek 18. dubna 2003 spatřila v Olomouci světlo světa původní hra na motivy díla a korespondence Boženy Němc ...celý článek
Matka a Macocha
Posledné marcové hosťovanie slovenského divadla na pražskej scéne sa odohralo v rušnom Švandovom divadle, kde ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Zpěvačka Tereza Kerndlová
Dnes sedmnáctiletá zpěvačka Tereza Kerndlová, je nenucená, srdečná a milá. Ideální předpoklady pro to, dobýt s celý článek
OPERA/ TANEC
Petr Mikuláš vystihl nejlépe záměry díla
Třetí ze tří premiér před smetanovského operního cyklu Český triptych byla Marie Potocká Leopolda Eugena Měchu celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Z. Augustová: Thomas Bernhard
Nakladatelství Větrné mlýny přináší jako první v republice ucelenou teoretickou studii o díle rakouského spiso celý článek