zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Minimalistický Hamlet o hledání pravdy

Markéta Coufalová a Milena Steinmasslová

autor: archiv divadla   

Hamlet – tragický, rozporuplný, ale v žádném případě ne konvenční. Soubor Spolku Kašpar v režii samotného principála Jakuba Špalka nastudoval Shakespearovu tragédii Hamlet v překladu Milana Lukeše. Režisér Špalek se vyvaroval klišé a inscenaci vystavěl na zvláštním rytmu jevištní mluvy. Lze ho připodobnit k rapu či hip hopu. V titulní roli se představil Petr Lněnička. K jeho prospěchu hovoří bezelstnost v obličejové mimice. Střídmý přístup k Hamletově rozervanosti, která se velmi citlivě upírá k hledání pravdy. Brilantní odpovědi např. Poloniovi jsou obrazem jeho skvělé duchapřítomnosti.
Právě klíč hledání pravdy je hlavní v celé inscenaci. Zlo je postupně rozežíráno. Kolem hlavních postav – Claudia (Jan Potměšil) a Gertrudy (Milena Steinmasslová) se pohybují obyčejní lidé – hrobníci, herci, Guildenstern a Rosencrantz. Protipólem královské rodiny je Ofélie (Markéta Coufalová) a Horacio (Martin Hofmann).

Právě ona rytmická břitkost umožnila Špalkovi vytvořit zdánlivou komedii, o to ale více mrazící až do morku kostí díky své ostrosti. Celé neštěstí padoušství znásobuje herectví Jana Potměšila, který dokázal přesně vystihnout zborcení obranného mýtu – jeho svědomí podléhá nekompromisně Hamletovým zkouškám.
Ofélie Markéty Coufalové obstála v nejtěžší árii inscenace (snad ji lze přirovnat ke Královně noci v Mozartově Kouzelné flétně). Obecenstvo dychtivě očekává scénu jejího poblouznění. Markéta Coufalová stupňuje své zastření mysli v zoufalství a citovou drásavost. Tuto atmosféru podtrhují květiny – uschlé pruty.
Usmíření a klid přichází po krvavé tragédii, která se tokem času přeměňuje v mýtus a legendu. Lněničkův Hamlet není jen o strohém bytí či nebytí, ale zejména o hloubce hledání prostorové spravedlnosti, kterou v přesně vypočítaný okamžik podtrhuje chorál a bubny scénické hudby Petra Maláska. Minimalismus v hudbě i na scéně se skutečně vyplatil.

6.2.2006 10:02:44 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 20. týden

Jitka Molavcová a Jiří Suchý (Árie měsíce)

13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Novinky z Institutu Pavla Šmoka

Luboš Ogoun (Foto: Institut Pavla Šmoka)

V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Příběhy filmových legend

Bruce Willis

Bruce Willis: vyvolený
Portrét fenomenálního amerického filmového herce. Francouzský dokument. Smrtonosná p celý článek

další články...