Nejslavnější divadelní lovestory ve Zlíně
autor: archiv divadla
Shakespearův příběh hraný tak, aby napínal, i když naprosto každý divák zná jeho tragické rozuzlení, je oříšek i pro soubor MDZ. Hostující režisérka Katharina Schmidt nechala text (překlad-Jiří Josek) působit jen s herci. K vidění je téměř prázdná scéna, minimum rekvizit, dobově neutrální, ale významově přesné kostýmy. A taky různorodé herecké prostředky od figurální stylizovanosti, až k srdervoucím žhavým dialogům, které dokázaly diváky strhnout svou naléhavostí. Kompaktní inscenace v sobě nesla jasný, aktuální výklad. Snaha o neotřelý způsob ztvárnění vypjatých situací však místy působila nechtěně komicky. Jakkoli smích a pláč jsou spojené nádoby, při dvojsmyslném vtipu s žaludem je smíchová odezva z publika na místě. Zvlášť při školních představeních. Když umírá Julie s hlavou v kýblu, kam se odplazí od těla svého Romea, míjí se to účinkem. My to už viděli a víme, že chůva podlahu po každém mokrém mordu scénu pečlivě vytře v kostýmu s úzkou sukní a rozparkem
Detailně pohybově propracované jevištní akce neztrácejí na dynamičnosti a vycházejí z nezbytných daností textu, který se přelévá od úst k ústům. Důsledné dodržování určitých symbolů a jevištních zkratek však celou tu poutavě vyklenutou mašinérii nedorozumění a časových „smyček“ zbytečně drtí a hrotí do trochu absurdní roviny. Ústřední dvojice podává soustředěný výkon (Kateřina Liďáková a Josef Koller) a vnáší do nesnášenlivé Verony opravdovost své upřímné mladé lásky. Pozoruhodné a výrazné jsou i další postavy, pro spád děje obětovaný text je zajímavě nahrazen úspornými a efektními mimoslovními prostředky. Především výstižnou pohybovou složkou (např. rvačky). Napětí není jen ve slovech, každé gesto, postoj těla, vyjadřuje postoj postavy k situaci. Zlínská moderní verze klasického dramatu po milionté úspěšně prověřila kvalitu hry a rozehrála na této velké scéně intimní a citové nálady nesnadnou cestou. Pro zdejší publikum novým stylem, a současným, bytostně divadelním jazykem zahrané představení vneslo do repertoáru divadla svěží, odvážný vítr, jehož sklizeň nás asi teprve čeká.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek
Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi
Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 20. týden
13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek
OPERA/ TANEC
Rok české hudby – Jan Kubelík
Legenda jménem Kubelík
Dokument o krásném uměleckém a lidském vztahu otce a syna – významného houslov celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora
Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o celý článek