zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Marivaux: EXPERIMENT

Marivaux: EXPERIMENT

autor: archiv divadla   

Divadlo V Dlouhé uvádí novou inscenaci EXPERIMENT. Východiskem hry Experiment (La Dispute – překládá se také jako Spor či Pokus) je otázka, zda byl první nevěrný muž, či žena. K rozřešení tohoto sporu Knížete s Kněžnou sledujeme spolu s nimi zvláštní laboratorní pokus: dva chlapci a dvě dívky, kteří byli dosud vychováváni v izolaci každý zvlášť a nepoznali nikoho jiného než své černé vychovatele, jsou poprvé konfrontováni nejprve se svým obrazem a posléze i se sebou navzájem. V souladu s přirozeností se rodí první erotické okouzlení, láska, ale také sebeláska, žárlivost, touha dobývat a vlastnit. Náš úsměv vyvolá animální zvědavost a naivní upřímnost mladých lidí – jednají totiž bez společenských póz a masek, které dosud nemohli poznat. S úsměvem se ale vkrádá i pochybnost nejen o lidském charakteru, ale především o smyslu a etice takového pokusu s lidmi, neboť otázka, které pohlaví je příčinou nestálosti, zůstává nakonec – přirozeně – nezodpovězena.

Z překladu Karla Krause a Otomara Krejči ml. režijně nastudovala Hana Burešová. Inscenační úprava Hana Burešová a Štěpán Otčenášek; dramaturgie Štěpán Otčenášek; scéna David Marek; kostýmy Hana Fischerová a hudba Jan Vondráček. V rolích čtyř mladých lidí, podrobených tomuto experimentu, se představí čerstvá držitelka Ceny Alfréda Radoka za ženský herecký výkon Helena Dvořáková, Klára Oltová, Miloslav König a hostující Marek Němec. Kněžnu hraje Marie Turková, v roli Knížete alternují Tomáš Turek a Jan Vondráček, vychovatele Carisu a Mesrua hrají Ivana Lokajová a Peter Varga.

Francouzský dramatik 18. století Marivaux je po Molièrovi a Beaumarchaisovi nejhranějším autorem francouzského klasického veseloherního repertoáru. Zejména posledních sto let vyvolává pozornost divadelníků tím, že pod slupkou rokokové hravosti a duchaplnosti skrývá pronikavé analýzy lidských, zvláště milostných vztahů, které si uchovávají až modelovou platnost.

Dramaturg Štěpán Otčenášek na tiskové besedě k premiéře mimo jiné uvedl: „Tentokrát nepřicházíme s žádnou dramaturgickou novinkou, Marivauxova hra La Dispute se u nás už hrála, a to pod různými názvy, např. Spor či Smlouva, pamětníci si pamatují krásnou inscenaci Romana Poláka z 80. let minulého století z martinského divadla Dotyky a spojenia. My jsem si vybrali název Experiment, který svému překladu dali Karel Kraus a Otomar Krejča ml. a který se nám zdál nejvhodnější vzhledem k našim inscenačním záměrům. Česky byla tato hra poprvé uvedena v roce 1990 v Divadle za branou II právě v tomto překladu, pak se hrála ještě několikrát v různých divadlech a doplnila tak nejčastěji uváděný Marivauxův titul - Hru lásky a náhody. (...) My kolem Marivauxe kroužíme už dlouho, protože je nám velmi blízký, a při novém pročítání jeho her nás zaujal právě Experiment, který podle nás nyní nabyl velké aktuálnosti. Není to zcela typický Marivaux, patří k menšině jeho tzv. sociálně utopických či modelových her, z nichž nejznámější je Ostrov otroků. Nicméně je také založen na tom, co je pro Marivauxe typické, a sice na vynikající analýze lásky, vztahů, milostných variací... Není to jen galantní rokoková „marivaudage“, pod elegantním povrchem se skrývá velice břitký a ostrý pohled, i když nikdy ne zlý, Marivaux nebyl satirik. Kromě toho má tato hra značný filosofický náboj, což neznamená, že by neměla humor. (...) Základní situací je experiment se čtyřmi mladými lidmi, kteří byli od dětství vychovávání v naprosté izolaci. V 19 letech jsou pak vypuštěni do jakési arény, kde jsou konfrontováni sami se sebou i mezi sebou navzájem a jsou na nich zkoumány lidské vztahy, zrod lásky, nevěry, žárlivosti atd. To vše proto, aby byl vyřešen spor Knížete a Kněžny, zda byl první nevěrný muž, či žena, a které pohlaví je tedy příčinou nestálosti. Takovýto pokus s lidmi samozřejmě ve 20. a 21. století získal novou aktuálnost, ale už Marivaux tu v 18. století zřejmě polemizoval s osvícenstvím a tehdejším kultem experimentu. Už u něj je jasně naznačeno, že celý tento pokus je zvrácený, nesmyslný a morálně pochybný. Což je právě ta rovina, která dnes inscenátory zejména zajímá.“

24.3.2008 22:03:41 Josef Meszáros | rubrika - Zveme ...

Časopis 01 (2007) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zveme ...

Ondřej Lážnovský: HRA

Ondřej Lážnovský: HRA

Inscenace HRA je po inscenaci Titus Andronicus_Let mouchy třetí absolventskou inscenací 4. ročníku katedry alt ...celý článek


Život je zatraceně krásnej – ve Zlíně naposledy

Z inscenace Život je zatraceně krásnej

Jedním z nejoblíbenějších titulů Studia Z v Městském divadle Zlín se v poslední době stala scénická montáž tex ...celý článek



Časopis 01 - sekce

HUDBA

Pozitivní Celine Dion

Přebal CD Taking Chances

Dlouho očekávané nové studiové album Taking Chances multi-platinové zpěvačky a držitelky cen Grammy Celine Dio celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Hudební rozhledy v lednu

Hudební rozhledy v lednu

Harfistka Kateřina Englichová je mimořádně atraktivní hudební osobnost. Málokdy se podaří najít hudebníka tak celý článek

další články...