zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Rudolf Pečman: Vivaldi a jeho doba

Rudolf  Pečman: Vivaldi a jeho doba

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Jména Vivaldi a Mozart se u nás v posledních dvaceti letech, zejména v Praze, proměnila vedle Rabiho Löwa a Kafky na kulturní logo České republiky a milovníci umělecky profilovaných měst a hudby obou Bohem nadaných skladatelů a hudebníků by z toho měli mít radost. Vivaldi se v Praze hraje téměř denně. Žel tato nálepka i praxe je příliš povrchní a účelová a proměnila se v regulérní turistický i pouliční byznys naší doby. Přesto stojí za připomenutí, že vztah obou skladatelů k Praze a k celé zemi byl výjimečný, jedinečný, vzájemně srovnatelný a s velkými důsledky pro vývoj hudby u nás. Není až tak důležité, že oba skončili svůj hudbu chrlící život s odstupem padesáti let bez poct a v nouzi na vídeňském hřbitově, ale překvapující je spíš tak různá úroveň odborné reflexe. Zatímco Mozartovi a jeho pražské kapitole se věnuje (i opakovaně) řada odborných knižních prací i beletrie, nemělo toto téma v případě Vivaldiho zatím samostatnou monografii. Co víc, česká hudební věda ani hudební veřejnost neměla dosud knižní titul o Antoniu Vivaldim, ba ani překlad zahraniční monografie!

Brněnský univerzitní profesor Rudolf Pečman tuto mezeru zaplnil obsáhlou prací, která vyšla v edici spisů Masarykovy univerzity už o prázdninách roku 2008. Bylo až symbolické, že nakladatel nabízel první čerstvé výtisky dychtivým návštěvníkům premiéry Vivaldiho „pražské“ hrdinsko-pastorální opery Dorilla in Tempe (RV 709) 19. července 2008 ve Znojmě. Oficiální prezentace a laudatio knihy proběhly 2. září v Brně v knihkupectví Barvič & Novotný, ale už 16. prosince nás zastihla smutná zpráva, že náš učitel a muzikolog ve věku 77 let skonal. Vivaldi a jeho doba jsou tak završením a pomníkem jeho hudebně historického díla.
Autor se svou knihou vyznává k obdivu Vivaldiho hudebního génia a také k tomu, jak sám na cestě od prvních kroků interpreta ruku v ruce s narůstajícím zájmem o vivaldiovské „resurrectione“ stupňoval od šedesátých let svůj zájem o historickou interpretaci a o význam operního libreta. Osobní dar autora první německé práce o Vivaldim W. Kolnedera v roce 1965 znamenal pro Pečmana odhalení moderních vivaldiovských „Fragestellungen“ a nakročení k prvním vlastním vivaldiovským studiím. Do své práce Hudební kontexty staré Itálie (Masarykova univerzita, Brno 2006) už zařadil samostatnou kapitolu „Druhý život“ Antonia Vivaldiho, kde rekapituloval zájem o inscenování Vivaldiho oper v Halle od roku 1978 a jeho výsledky.
Pečmanova kniha je poutavým vyprávěním dobrodružných osudů jedinečného skladatele na pozadí historické, kulturní a umělecké Itálie po roce 1678. Vřazuje do Vivaldiho biografie kněze, houslisty, skladatele, impresária i všechny dosavadní fáze muzikologického zájmu, předkládá nám úspěšné i zavádějící pokusy o definitivní zhodnocení a výklad Vivaldiho díla. Cenný je i přehled soupisů děl, identifikace sporných titulů i objevy zcela nedávné. Oddíl Kaleidoskop života představuje celkem 19 kapitol s expozicí Itálie jako Mekky hudby a opery a Benátek jako Vivaldiho rodiště. Dále sleduje hudební vliv kůru sv. Marka a jeho otce na proces profesionalizace nadaného Antonia, úlohu komponujícího houslisty, tvorbu pro dívčí orchestr Ospedale della Pietà, jeho vzrůstající zálibu v libretu a v operním divadle, cesty a zakázky operního impresária, návštěvu Říma i kardinálský zákaz dalšího styku s jeho družkou Annou Girò, světové uznání i poslední týdny ve Vídni. Pečman do své monografie stihne ještě zařadit zprávu o nálezu podstatné části opery Argippo, kterou v Řezně vystopoval a 3. května 2008 s Hofmusici ve Španělském sále Pražského hradu rekonstruoval Ondřej Macek.
Obsáhlým ponorem do Vivaldiho díla je oddíl Panorama tvorby, v němž ve třinácti kapitolách pojednává v různém rozsahu o vybraných skupinách a jednotlivých dílech. Titul kapitoly Chef-d´oeuvre, dílo vpravdě mistrovské je např. obsáhlým rozborem čtveřice koncertů Quattro stagioni, věnovaných v rámci op. VIII hraběti Václavu Morzinovi z Čech, nejvýznamnějšímu Vivaldiho mecenáši vůbec. Čtenář zde nalezne Vivaldiho dedikaci Morzinovi v italštině i v překladu stejně jako proslulé úvodní sonety jako faksimile, v italském originále i v českém překladu (P. a M. Osolsobě). Kromě toho se Vivaldiho opisy a tisky dostaly i na jiná místa Čech a Moravy, např. do hudební sbírky hr. Colalto v Brtnici. Pozoruhodný je i nález inventáře s Vivaldiho koncerty v hudební sbírce piaristů ve slovenském Podolinci (L. Kačic), z nichž dva jsou pro Ryomův seznam neznámé (žel také nedochované). Po vzoru předchozích světových katalogů a monografií (F. Degrada 1978, T. Antonicek – E. Hilscher 1979) nabízí kniha řadu nových obrazových příloh a dokumentů včetně notových ukázek, dobových hodnocení a výroků, vztahy k Vivaldimu ze strany Bacha, Zelenky a dalších autorů.
O Pečmanově pracovitosti vypovídá i to, že už se zabýval dalším textem, který však již neměl čas dokončit. Jeho Víra v baroko na Vivaldiho monografii bezprostředně navazuje, protože shrnuje a zobecňuje jeho úvahy o hudebním i mimohudebním baroku: „že tzv. barok a tzv. klasicismus („die Klassik“) tvoří jedno nepřerušované údobí“.

Rudolf Pečman: Vivaldi a jeho doba, 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 421 stran – Spisy FF MU Brno; sv. 373, ISBN 978-80-210-4601-6. Zdroj: Hudební rozhledy 03/10 - Stanislav Bohadlo

10.5.2010 09:05:49 Redakce | rubrika - Recenze

Časopis 18 (2024) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Petr Hapka – 80 let

Petr Hapka

Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...