zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zkrocení zlé ženy v Národním divadle

Zkrocení zlé ženy (Foto R. Sejkot)

  

Balet Národního divadla uvede 27. a 28. února 2003 premiéru Zkrocení zlé ženy. Poprvé v celé historii tak bude na naší první scéně uvedeno dílo jedné z největších choreografických postav dvacátého století, uměleckého šéfa Stuttgartského baletu Johna Cranka (1927-1973). Hudbu složil Kurt-Heinz Stolze na motivy Domenica Scarlattiho. Balet ND připravuje tuto inscenaci pod vedením zahraničních asistentů choreografie Jane Bourne a Ivana Cavallariho. V roli Petruchia se v několika alternacích představí Alexander Katsapov, Filip Veverka a Lubor Kvaček. Kateřinu budou střídavě tančit Tereza Podařilová, Zuzana Susová a Andrea Kramešová.

Libreto baletu podle Shakespearova dramatu upravil zjednodušením literární předlohy choreograf John Cranko. Tento světoznámý choreograf a novátor baletu pozvedl taneční vyjádření tak, že změnil celou strukturu baletu. Byl duchovním otcem mnoha vynikajících tanečníků i choreografů, např. i Jiří Kylián tančil v jeho souboru. John Cranko zemřel předčasně a nečekaně v Dublinu v roce 1973.
Na přípravě baletního představení se podílela vytvořením scény a kostýmů Elisabeth Dalton, výtvarnice, která osobně pracovala s Johnem Crankem a navrhla i výpravu k jeho Romeovi a Julii.
Asistentkou choreografie je Jane Bourne, choreoložka Stuttgartského baletu, která byla pověřena záznamem repertoáru Crankových baletů pomocí Benesh notace. Mimo to pracovala na mnoha prestižních světových scénách. V tanečním světě je více známa Labanova notace, která je ale pro svoji složitost záznamu i „čtení“ poměrně málo rozšířena a není proto vhodná pro denní záznamy. Benesh notace je jednodušší, zřetelnější a vizuální, protože se zaznamenává přímo na notovém papíru současně s hudbou.Videozáznamy dnes už usnadnily, zrychlily a zpřesnily možnost zaznamenání tance a detailního pohybu. Ale i tak má většina „velkých“ baletních souborů svého choreologa.

Zkrocení zlé ženy je v ND uváděno po prvé. Je to představení velmi náročné technicky, protože všechna gesta a pohyby musí být natolik čitelné, aby divák mohl sledovat posun děje. Je velmi důležité správné vybalancování a odstínění jemnosti míry humoru, vtipu i expresivnosti. Mimo choreografa jsou to právě tanečníci, kteří to vše musí umět udržet v rovnováze.

25.2.2003 Eva Kulhánková | rubrika - Zprávy

Časopis 46 (2003) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zprávy

Holy Body Tattoo - zrušeno

Z projektu Circu

Divadlo Archa bohužel muselo zrušit všechna představení tanečního souboru Holy Body Tattoo & Tiger Lillies - ...celý článek


Závěr České sezóny v Kanadě patří tanci

Začátkem listopadu vyvrcholil největší projekt kulturní výměny v historii České republiky a Kanady. Ve dnech ...celý článek



Časopis 46 - sekce

DIVADLO

Polaroidy v divadle Komedie

Polaroidy (Foto archiv)

V divadle Komedie se 13. listopadu 2003 uskuteční obnovená premiéra divácky velmi úspěšné inscenace Polaroidy, celý článek

další články...

HUDBA

Suede se loučí

Suede

Po více jak deseti letech úspěšného působení na světové hudební scéně dochází hvězdě britského popu Suede dech celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Madonnin Mr. Peabodys Apples

Obal knihy Mr. Peabodys Apples

Na americký knižní trh přichází Madonnina novinka Mr. Peabodys Apples, kterou zpěvačka a spisovatelka věnovala celý článek

další články...