zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Titulní role Borise Godunova zazpívají pěvci Kazakov a Jefanov

Boris Godunov

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Dva renomovaní ruští pěvci s mezinárodními zkušenostmi Michail Kazakov a Vitalij Jefanov přijali nabídku na účinkování v titulní roli nejnovější operní premiéry Národního divadla BORIS GODUNOV. Dílo Modesta P. Musorgského hudebně nastudoval umělecký ředitel Opery Národního divadla Petr Kofroň a režisérkou inscenace je jeden z nejvýraznějších talentů současné operní režie Linda Keprtová. Pro novou inscenaci, která pracuje s oběma autentickými Musorgského verzemi opery z let 1869 a 1874 je zatím naplánováno třináct představení v probíhající a následující operní sezoně. Jedno z nejpůsobivějších děl ruské operní literatury zazní v Národním divadle v premiérách ve čtvrtek 26. a v neděli 29. března 2015.

„Na jednu stranu to vypadá, že Musorgského dílo spadlo z nebe svou originalitou, na druhou stranu však v kontextu ruské hudby vidíme u Musorgského řadu společných rysů s dalšími skladateli. Celá ruská kompoziční škola v 19. století pracovala v jednom prostředí, jeden pomáhal druhému – byla to spíš taková komunita, která také hodně vycházela z tradiční ruské hudby jak církevní, pravoslavné, tak z lidové,“ říká dirigent a umělecký ředitel Opery Národního divadla Petr Kofroň. „Co je na Borisi Godunovovi jedinečné, je velice moderní dějová osnova. Dále je to práce s časem. V opeře jsou úseky, kde se vůbec nic neděje, velice dlouhé, což souvisí s určitým ruským vnímáním času,“ upozorňuje Petr Kofroň.
V titulní roli Borise Godunova se představí sólista Velkého divadla v Moskvě Michail Kazakov. Kromě vystoupení v hned dvou verzích Musorgského opery na domácí scéně účinkoval v této opeře na řadě prestižních scén včetně hostování v londýnské Covent Garden. „Role Borise Godunova je jednou ze stěžejních pro pěvce basového oboru, zejména pro ruské pěvce. A ani já nejsem výjimkou. Pro mě osobně je nejoblíbenější jednak pro svou hudební rovinu, ale také díky možnosti ukázat herecký dramatický talent,“ říká basista Michail Kazakov a dodává: „Láska k této roli nakonec překonává její složitost. V inscenaci Národního divadla účinkuji s velkým potěšením, zkoušky i prostředí jsem si opravdu užil.“ Druhým představitelem Borise Godunova je sólista moskevské Nové opery Vitalij Jefanov.

Boris Godunov je debutem Lindy Keprtové na jevišti první scény. Pražští diváci již viděli dvě její režie: Poulencovy Dialogy Karmelitek Státního divadla Košice a Foersterovu Evu libereckého Divadla F. X. Šaldy, za niž tento soubor obdržel na letošním Festivalu Opera Cenu kritiků za nejlepší inscenaci. „Mě osobně trochu děsí, a to nejsem vášnivý pozorovatel politické situace, v jakém čase Borise inscenujeme. V čase, kdy Rusko posílá své tanky do cizí země, kdy každý den dostáváme jiné informace, jednou proukrajinské, jednou proruské, v čase, kdy se na jednom jevišti setkávají umělci ze zemí, jež jsou v ozbrojeném konfliktu. To je opravdu pocit velmi zvláštní,“ říká Linda Keprtová. Její inscenace má především položit otázky o hodnotě člověka. „Jak se žije lidské bytosti, kterážto se neustále strachuje o své bytí? Nejen o moc politickou, ale především o existenci čistě lidskou. Boris byl celý život negramotný, žádnou psanou informaci si sám nemohl ověřit. Absolutní závislost na svém okolí, v kontrastu permanentní nedůvěry. Já sama jsem si celý koncept pojmenovala ‚Jaká je cena člověka’. Název jsem s dovolením ‚ukradla’ dle knihy spisovatelky Jefrosiňji Kersnovské. Každý člověk, v kterémkoliv čase, na kterémkoli místě, má stejně významnou hodnotu. Jaký je tedy rozdíl mezi Borisem a Jurodivým? Vnitřní svoboda, kterou můžeme Jurodivému závidět?“ ptá se Linda Keprtová.

Následující operní premiérou Národního divadla je rodinná pohádka Engelberta Humperdincka JENÍČEK A MAŘENKA v novém českém překladu a přebásnění Radka Malého, v hudebním nastudování hudebního ředitele Státní opery Martina Leginuse a v režii Matěje Formana. Státní opera 23. a 24. dubna 2015.

www.narodni-divadlo.cz

23.3.2015 10:03:33 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 44 (2001) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zprávy

Struny podzimu – Klasická hudba

Struny podzimu

Letošní koncertní cyklus Správy Pražského hradu Struny podzimu přináší tři kontrastní koncertní řady, naplně ...celý článek


Struny podzimu - Řada Crossover

Struny podzimu

Letošní koncertní cyklus Správy Pražského hradu Struny podzimu přináší tři kontrastní koncertní řady, naplněné ...celý článek


Hudba na Moravě a ve Slezsku

MEZINÁRODNÍ VARHANNÍ FES-TIVAL zahájil (6. 9.) koncert na Englerových varhanách v olo-mouc-kém kostele sv. Moř ...celý článek


K sedmdesátinám Josefa Chuchra

Josef Chuchro s klavíristkou Boženou Kronychovou (Foto Stanislav Sojka)

Se zpožděním vynuceným letními prázd-ninami uspořádala Hudební fakulta pražské AMU 18. 9. 2001 v Sále Martinů ...celý článek


Struny podzimu - Řada Improvizace

Struny podzimu

Letošní koncertní cyklus Správy Pražského hradu Struny podzimu přináší tři kontrastní koncertní řady, naplněné ...celý článek


Hudba v Čechách

Ilustrace

DVOŘÁKOVA NELAHOZEVES, padesátý ročník vzpomínky na skladatele v jeho rodišti, nabídla (9. 9.) matiné ke 160. ...celý článek


Hudba v Praze

Houslista Pavel Šporcl

VLADIMÍR BRÁZDA, dirigent a skladatel, významná osobnost českého hudebně zábavného divadla, zemřel (6. 8.) ve ...celý článek


Opera nebo pouhé „píničky“?

Snaživé kulturní zpravodajství České televize se nám zřejmě na svém prvním programu pokusilo objevit dosud nez ...celý článek



Časopis 44 - sekce

DIVADLO

Budějovická Thálie

Ilustrace

Již 2. ročník přehlídky ochotnických divadelních souborů BUDĚJCKÁ THALIE 2001 se uskuteční během celého měsíce celý článek

další články...

HUDBA

Blackmore’s Night milují středověk

Candice Night (Foto web)

Blackmores‘ Night rozdávají radost a optimismus. Dávno tomu, kdy Ritchie Blackmore, hlavní postava tv celý článek

další články...