Janáčkovy Výlety páně Broučkovy v nové nahrávce
autor: Supraphon
zvětšit obrázekVydavatelství Supraphon a Národní divadlo v Praze ve spolupráci s Nadací Leoše Janáčka vydávají dvojalbum s novou studiovou nahrávkou opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy – absurdní burlesku o chronických morálních neduzích českého člověka. Tato nahrávka přichází po sto čtyřech letech, které uběhly od premiéry opery na jaře roku 1920 v pražském Národním divadle a dvaačtyřiceti letech od vydání dosud poslední studiové nahrávky s dirigentem Františkem Jílkem a tenoristou Vilémem Přibylem v hlavní roli. Nové vydání Výletů páně Broučkových rovněž připomíná 170. výročí narození Leoše Janáčka a je zároveň dalším významným počinem Roku české hudby, který letos oslavujeme.
Výlety páně Broučkovy jsou jedinou operou Leoše Janáčka, která měla světovou premiéru v Praze, a to v roce 1920. Opera se skládá ze dvou dílů – Výlet pana Broučka do Měsíce a Výlet pana Broučka do XV. století – a byla nastudována podle nové kritické edice Jiřího Zahrádky (Universal Edition). Studiová nahrávka vychází z posledního nastudování Opery Národního divadla v Praze (scénicky premiérováno v roce 2018) s Orchestrem Národního divadla vedeného zkušeným dirigentem Jaroslavem Kyzlinkem.
„Po Její pastorkyni z roku 1908 hledal Janáček dlouho námět pro další operu. Nakonec se rozhodl pro tuto satiru a napsal Výlet pana Broučka do Měsíce. Tato opera existuje samostatně. Pak uplynulo 10 let, kdy Janáček byl Otakarem Ostrčilem inspirován, aby reflektoval vznik nového státu, a tak připsal druhý Výlet pana Broučka do 15. století. Mezi těmi dvěma operami je skutečně velký rozdíl, nejen co se týče hudební řeči a libreta, ale i použitých kompozičních postupů. Kdybych to měl zestručnit, tak celý Výlet pana Broučka na Měsíc je nádherný surrealistický valčík, plyne to v něžném nadlehčeném tanečním rytmu, v husitském obraze pak uslyšíme varhany, zvony. Instrumentace, jak to u Janáčka bývá, je neobvyklá, ale velmi barvitá,“ zamýšlí se Jaroslav Kyzlink.
Matěje Broučka zpívá sólista Opery Národního divadla a Státní opery, tenorista Jaroslav Březina, který uvedl: „Pro mě je to geniální věc plná lidskosti, citů a všeho, co divák potřebuje. Pravda je, že rozsahově pěvecky tam nejsou vrcholy a krajní polohy, ale je tam hodně technicky složitých věcí. Jsou tam všechny ty harmonie skryté, neúplné, Janáček prostě nepsal typicky. Zajímal se hlavně o rytmus řeči, a z toho potom rozvíjel svoji hudební linku.“ V nové nahrávce zaznívají v dalších rolích hlasy Alžběty Poláčkové, Martina Šrejmy, Františka Zahradníčka, Jiřího Sulženka a Romana Janála. Na nahrávce také spolupracoval Sbor Národního divadla se sbormistry Martinem Buchtou a Pavlem Vaňkem.
Leoš Janáček, autor libreta spolu s Františkem Serafínským Procházkou, Viktorem Dykem a Františkem Gellnerem, věnoval tuto operu prvnímu prezidentu Československa T. G. Masarykovi. Dílo představuje pana Broučka, hlavního hrdinu, jako přízemního omezence a zbabělce. Řečeno slovy samotného skladatele: „Malichernost naše je v Broučkovi ztělesněna."
Nahrávka, která vychází 21. června 2024 na 2CD a v digitálních formátech (Hi-Res; FLAC + MP3), vznikla ve Dvořákově síni Rudolfina a významnou roli v ní hraje akustická prostorovost a barevný zvuk tohoto jedinečného prostoru.
www.supraphonline.cz
TIP!
Časopis 43 - rubriky
Časopis 43 - sekce
DIVADLO
Činoherní klub slaví 60. let
Pražská scéna sídlící v ulici Ve Smečkách vstoupila do jubilejní 60. sezóny. První inscenací, která tuto sezón celý článek
HUDBA
Lake Malawi na Metronome Prague
Lake Malawi živě na Metronome Prague
Energická kapela Lake Malawi pod vedením charismatického zpěváka Alber celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 44. týden
Ruce, kruh a hlína
Zachování a rozvoj tradičních lidových řemesel je v rukou šikovných jednotlivců. Připrav celý článek