zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Svědectví terezínských zdí

Svědectví terezínských zdí

autor: archiv   

zvětšit obrázek

České centrum Praha představuje výstavu Richarda Homoly SVĚDECTVÍ TEREZÍNSKÝCH ZDÍ. Velkoformátové snímky z prostředí bývalého ghetta tvoří součást rozsáhlého projektu, který zachycuje dochované stopy, vzkazy a jiné nápisy ryté obyvateli ghetta do domovních zdí.
Richard Homola se pro České centrum Praha rozhodl vybrat rozsáhlou část fotografického souboru čítajícího asi 150 negativů. Soubor představuje nálezy osobního charakteru, artefakty týkající se organizační struktury ghetta a doplňující výtvarné práce, které charakterizují Terezín v jeho specifické podobě. Zachycené nápisy z válečných let jsou dnes navíc ohroženy různými opravami a přestavbami. Fotograf objevil stopy času: kresby nebo nápisy jsou většinou na půdě, ve sklepě nebo v městských branách. Všude tam, kde vězni bydleli nebo kam chodili pracovat. Někdy vyryli celé svoje jméno, nebo napsali jen slovo „máma“ či „ghetto“. „Vězni neměli v ghettu žádnou jistotu. Jen tušili, že příští hodina může být jejich poslední. A tak po sobě chtěli něco zanechat, vzkaz do budoucna,“ objasňuje Homola. „Někteří napsali své jméno, jiní si vyryli vlastní náhrobek. Nafotil jsem prvních pár záběrů a došlo mi, že tyhle vzkazy musím uchovat.“

Podle Richarda Homoly je divácky nejzajímavější několikametrová karikatura diváků v kině nebo replika románsko-gotické fresky v bývalém dětském domově, a samozřejmě kresba Hradčan. „Na každého bude asi působit něco jiného, pro mne jsou nejsilnější fotky typu: kostrbatým písmem naškrábaný nápis ,mámaʻ, který jsem našel na jedné půdě 50 cm nad podlahou, nebo slepé zrcadlo v absolutně temném a vlhkém sklepě. Takové věci vyžadují po divákovi určitou představivost a potom jsou schopné o Terezíně vyprávět v jiných rovinách, než se běžně píše,“ uvedl fotograf. Jenže kterákoli z vyfocených věcí může mít děsivější příběh, než si můžeme představit, a to beze všeho patosu. Zdaleka se však nejedná jen o rytiny, ale i o kresby a nápisy všeho druhu, včetně erotických.
Projekt Richarda Homoly byl podpořen v letech 2013 a 2014 grantem Nadace Židovské obce v Praze. Autor na něm začal pracovat v květnu 2013 a činí tak dodnes. Za necelý rok práce bylo provedeno pátrání na 90 % venkovních zdí šancí, 75 % obytných a kasárenských objektů města a asi 15 % soukromých domů. Celkem to představuje cca 25 % rozlohy ghetta. Práce byla realizována technikou velkoformátové černobílé fotografie, tj. formát negativu 18 × 24 cm a 20 × 25 cm. Soubor je kopírován formou kontaktních kopií na bromostříbrné papíry.

Richard Homola se narodil 30. listopadu 1966 v České Lípě. Umělecké fotografii se věnuje od roku 1989. Připravil více než čtyřicet samostatných výstav, z toho tři zahraniční (Německo, Rakousko, USA). V roce 2002 se stal členem Asociace fotografů. Do roku 2008 působil v rodné České Lípě, nyní žije a pracuje v Praze. Osou Homolovy tvorby je zobrazení krajiny – přírody živé i neživé – ve vztahu k výtvorům lidských rukou. V letech 1993 až 2000 Homola vytvořil několik ucelených cyklů: Kláštery, Irsko, Česká Lípa – dny a noci, Bezděz a Kraj pod Vlhoští. K těmto souborům ještě připojil intimní krajinářské Peklo a práci Sv. Vít, v níž se pokusil ztvárnit katedrálu sv. Víta. Pro jmenované cykly autor užil střední formáty filmu, od roku 2002 ovšem pracuje s velkoformátovou kamerou a vytváří tzv. kontaktní kopie. Technikou kontaktu vznikla řada dalších tematických cyklů a stále se rozšiřujících souborů, např. Český Krumlov, Telč, Pražské mosty, Parky aj. Homolův cyklus Máchovo jezero byl v únoru 2007 oceněn třetím místem na fotografické soutěži „Štíty Viléma Heckela“.

Pilotní výstava Svědectví terezínských zdí byla uvedena v květnu 2014 v Malé galerii České spořitelny v Kladně, poté proběhla v prostorách Židovského muzea v Praze a nyní bude k vidění v Českém centru Praha.
Kurátorem výstavy je Petr Kliment.
Vstup zdarma.

30.3.2015 14:03:26 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 07 (2007) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Výstavy

Slezsko - perla v České koruně

Johann Adam Delsenbach: Pohled na Opavu (kolem 1720)

Výstava Slezsko, perla v České koruně se dočkala 13. února 2007 obměny. „Unikátní výstavní projekt Slezs ...celý článek


Loutky vyprávějí příběhy lidí

Z expozice Dvacet let rozmanitosti

Loutkář a výtvarník Pavel Kalfus zastává názor, že loutka může mít třeba i abstraktní podobu. Smysl jí dodá až ...celý článek


Interaktivní expozice ORBIS PICTUS v Muzeu hudby

Interaktivní expozice ORBIS PICTUS

Interaktivní expozice ORBIS PICTUS aneb Brána do světa tvořivé lidské fantazie koncipovaná výtvarníkem Petrem ...celý článek


Zdeněk Beran - Retrospektiva

Zdeněk Beran: Kachlové struktury (1975)

Národní galerie v Praze, Sbírka moderního a současného umění ve východním křídle 1. patra Veletržního paláce, ...celý článek



Časopis 07 - sekce

DIVADLO

Shakespeare v novém kabátě od Krejčího

Z inscenace Sen noci svatojánské

V posledním lednovém dni hostovala v pražském Divadle v Celetné ostřílený soubor Komorní scéna Aréna. Tento pr celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Nová opera Kristov dotyk

Víťazoslav Kubička so svojím umeleckým tímom pripravuje uvedenie novej duchovnej opery Kristov dotyk. Premiér celý článek

další články...