zvláštní poděkování
Quantcom.cz

2 x režisér Ivan Passer

Ivan Passer

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Intimní osvětlení
Pěkně si na sebe posviťme. První celovečerní film režiséra Ivana Passera (1965). Hrají: K. Blažek, Z. Bezušek, V. Křesadlová, J. Vostrčil, J. Štědrá, V. Vlková, K. Uhlík a další. Scénář J. Papoušek a I. Passer. Kamera M. Ondříček. Scenárista a režisér Ivan Passer debutoval v roce 1964 středometrážní adaptací povídky Fádní odpoledne z Hrabalovy sbírky Perličky na dně. O rok později dokončil i svůj celovečerní debut Intimní osvětlení. Jednoduchý příběh se odehrává na maloměstě, kde se po letech setkají dva bývalí spolužáci z konzervatoře, hudebníci Petr a Bambas. V Bambasově rozestavěné vilce spolu stráví několik "obyčejných" dnů, během nichž jsou však nuceni přehodnotit své životy...
Passer se maximálně soustředil na zachycení melancholické atmosféry a pocitů lidí, kteří uvízli ve vyjetých kolejích a nemají sílu a vlastně ani vůli se z nich vymanit. S použitím neherců, jemného humoru a navenek všedních situací dosáhl Passer mimořádně autentického vyznění. Na rozdíl od filmů Miloše Formana (na jehož filmech Passer v 60. letech úzce spolupracoval), je však pohled na obyčejné lidi mnohem smířlivější. Byť je Intimní osvětlení jediným českým filmem s celovečerní metráží, který Passer režíroval, jde o jedno z nejvýznamnějších děl české Nové vlny.
Vysílání: 25.6., 20.30 hod., ČT art

Zlatá šedesátá: Ivan Passer
Režisér, který pro svět objevil podmanivou lyriku příliš všedních dní a fádních odpolední, a neztratil se ani za oceánem (2009). Režie M. Šulík. Ivan Passer se stal v šedesátých letech tvůrcem jediného celovečerního filmu, i to však stačilo k jeho světovému renomé. Filmařské zkušenosti sbíral nejen na FAMU, kterou nakonec nedostudoval, ale hlavně jako součást tvůrčího tria tvořeného kromě něj Milošem Formanem a Jaroslavem Papouškem. Společnými silami vytvořili scénáře k filmům, které se staly senzací filmových festivalů – k Černému Petrovi, Láskám jedné plavovlásky a k hořké satiře Hoří, má panenko. I když spolupráce nadále pokračovala, rozhodl se Passer vyzkoušet si samostatnou režii a jeho krátkometrážní adaptace Hrabalovy povídky Fádní odpoledne (1964) byla pokusem více než úspěšným. Krátce nato se scenáristou Václavem Šaškem vytvořil snímek, který i přes svoji nenápadnost, střízlivý styl a velejemný humor patří k těm československým snímkům, které vzbudily v zahraničí největší ohlasy a bez nadsázky patří do zlatého fondu světové kinematografie. Intimní osvětlení (1965) využívalo metodu Formanových filmů, ale Passerova sonda do všednodenního života mění sžíravost a hořkost v lidské pochopení a lyrické okouzlení snadno přehlédnutelnými maličkostmi kolem nás. V dalších letech se Passer podílel na několika nerealizovaných filmech Miloše Formana a po srpnu 1968 se společně rozhodli odejít za oceán. Ivan Passer na počátku sedmdesátých let prosadil k realizaci autorský snímek Zrozen k vítězství, jenž se naprosto lišil od jeho předchozí tvorby syrovým zachycením New Yorku perspektivou mladého a zoufalého narkomana. V exilu natočil celkem 14 filmů pro kina a televizi, z nichž zásadní příspěvek k oživenému žánru noirového filmu Cutterova cesta (1981) sklidil největší úspěch u kritiky a festivalových porot.
Vysílání: 25.6., 21.45 hod., ČT art
Opakování: 26.6., ČT art

12.6.2023 10:06:46 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 38 (2008) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Z éteru

TV tip literatura - 39. týden

Z filmu Byron

Byron (1/2)
Vysílání: 22.09., 22.25 hod., ČT1
Dva roky putoval lord George Gordon Noël, šestý baron Byro ...celý článek



Časopis 38 - sekce

HUDBA

Lucie Vondráčková se opět připomíná

Lucie Vondráčková

Novým řadovým albem 2CD Fénix se zpěvačka a herečka Lucie Vondráčková připomíná dva a půl roku po studiovém al celý článek

další články...