ON-LINE - Detail příspěvku
Divadlo přináší dětem účast na zázraku
autor: archiv divadla
V divadle DRAK jste se mohli setkat s inscenací Hrdý Budžes s Bárou Hrzánovou v hlavní roli osmileté holčičky. Autorkou a dramatizátorkou vlastní prózy je Irena Dousková.
Ano, Budžes je první dramatizace. Jinak, pár her bych už po šuplíkách našla, ale žádnou z nich jsem nikdy nikomu nenabízela, protože jsem se žádnou nebyla sama dost spokojená. S Budžesem to vzniklo tak, že se na mě příbramské divadlo samo obrátilo s návrhem, jestli bych tuhle svoji knihu nechtěla zdramatizovat. Po kratší úvaze jsem řekla, že ne, ale když se stejná nabídka opakovala o dva roky později, nakonec jsem neodolala a souhlasila. Pan režisér Schmiedt v té době s Příbramí na něčem spolupracoval a znovuoživení tohoto nápadu bylo zřejmě i jeho dílem, takže od počátku bylo dáno, že by Budžese režíroval on. Já jsem si hned na první předběžné schůzce vymyslela, že bych si přála, aby Helenku hrála Bára Hrzánová, a to, že Bára souhlasila, definitivně rozhodlo. Jinak bych do toho možná vůbec nešla.
Zkoušek jsem se, až na tu úvodní, nezúčastnila, pan režisér, s poukazem na to, že jsem literát a nikoli divadelník, příliš nestál o to, abych mu do něčeho mluvila. Samozřejmě, že bych v některých ohledech měla trošičku jinou představu, například, co se hudby týká. Ale připouštím, že když už jednou člověk souhlasí a pustí hotový text z ruky, musí na něj koukat jako na odrostlé dítě a nechat ho žít vlastním životem.
A ještě k té Příbrami - jedním z důvodů, proč měli zájem Budžese hrát - je nejspíš i fakt, že fiktivní Ničín, ve kterém se děj knížky odehrává, je ve skutečnosti Příbram z počátku 70. let a konkrétně právě příbramské divadlo hraje v příběhu klíčovou roli.
Omlouvám se, ale vzhledem k tomu, že se jedná o rukopis, sice takřka hotový, ale přece jen ještě rukopis, příliš se mi nechce o něm podrobněji mluvit. Hra by měla sestávat ze dvou částí, řekněme jednoaktovek, jmenovat se bude „Vážení diváci, milí posluchači...“, a právě různé podoby našeho diváctví resp. posluchačství a jejich možné konsekvence jsou tím tématem, které mě zajímá.
Nepopírám, že při tom psaní od počátku myslím na Báru, z jejíhož výkonu v Budžesovi jsem naprosto nadšená, a s níž jsme si, alespoň já mám ten pocit, padly do oka i lidsky. Ale nechci a nemohu nic předjímat, uvidíme...
Já myslím, že divadlo, teď stejně jako ve kterékoli jiné době, přináší dětem zcela nezastupitelně kouzlo oživlého slova, hry, fantazie a humoru, prostě účast na zázraku, který vzniká přímo před jejich očima a pokaždé je trošičku jiný. Ne sterilní dokonalost, dosažitelná kdykoli a kdekoli stisknutím knoflíku, bez námahy a často bez skutečné osobní účasti. Zážitek - ve smyslu opravdu něco zažít. Tedy dobré divadlo. Vyskytují se samozřejmě i taková dětská představení, na kterých se člověk před svými dětmi za všechny zúčastněné i sám za sebe stydí. A co dnešním dětem chybí? Když bych to měla říct co nejstručněji, asi bych řekla, že ve spoustě případů čas, který by jim s plným nasazením věnovali jejich vlastní rodiče.
Momentálně už jsem zcela ve vleku letního vlání, těším se na cestu do Jeseníků. Taky bych se ráda někam na pár dní ztratila sama, jen se psaním. No a až prázdniny utečou, určitě se těším na to, až se bude na podzim Budžes hrát pravidelně v Praze, v divadle Bez zábradlí, a taky na novou knížku, která mi má vyjít v nakladatelství Petrov a jmenuje se Čím se liší tato noc. Ale to má ještě čas, teď hlavně na ty prázdniny.
Zora Vondráčková
26.6.2003 18:06:09 Redakce
TIP!
AKCE ONLINE - Přehled příspěvků
Opera 2001
20.2.2001 - 00:00
Opera 2001 -- galakoncert
18.2.2001 - 00:00
Čestné ceny Libušky - výsledky
19.1.2001 - 00:00
Příběh revoluce a lásky
14.1.2001 - 00:00
Efektní vizuální show, ale...
6.1.2001 - 00:00
Pozvánka na neděli
4.1.2001 - 00:00
"Opera má být skutečné hudební drama", říká R. Hrdinová, tisková mluvčí festivalu Opera 2001
2.1.2001 - 00:00
Tristan a Isolda na festivalu OPERA 2001
1.1.2001 - 00:00
Opera 2001 -- program
Fotogalerie akce
reklama