Proměny nonverbálního divadla
autor: archiv
zvětšit obrázekV Nakladatelství AMU vychází rozsáhlá kolektivní monografie s názvem Proměny nonverbálního divadla. Mapuje kořeny české pantomimy a pohybového divadla, reflektuje současné nonverbální divadlo, jeho klíčové soubory a osobnosti a dotýká se i pedagogických trendů v oboru. Zkoumá nonverbální divadlo zejména v žánrech pantomimy, fyzického divadla, klaunerie, herectví s maskou či objekty a improvizace. Akcentuje při tom tvůrce a kolektivy spojené s katedrou nonverbálního divadla HAMU.
Nonverbální divadlo je dnes přirozenou součástí divadelního světa, ale není to tak dávno, co na jeho periferii zápasilo o uznání. Autorský tým, složený ze tří generací tvůrců, pedagogů a teoretiků, se pokusil vyznačit inspirace a východiska současné nonverbální tvorby. Vedle Adama Halaše do knihy přispěli Jan Hyvnar, Jana Návratová, Ladislava Petišková, Jana Pilátová, Marie Reslová, Jana Soprová, Hana Strejčková, Jaroslava Šiktancová a Eliška Vavříková.
Jan Hyvnar věří, že publikace dá podnět k „zamyšlení nad povahou samotného oboru, nad jeho prameny, skladbou, odkud získává svou energii a kde je původ všech těch neustále se množících uměleckých aktivit, které mají daleko méně výrazné hranice než v minulosti a ztrácejí svou žánrovou nebo druhovou stabilitu.“
Kolektivní publikace je koncipována tak, aby byla srozumitelná odborné veřejnosti i zájemcům o nonverbální divadlo a zároveň sloužila jako opora pro studenty oboru. Jedním ze záměrů bylo sestavit mozaiku textů, která nabízí pohled na provázanost a vývoj mezi historickou pantomimou a mimickým divadlem dnešní doby a pomáhá orientovat se v současných trendech české avantgardní divadelní scény.
Po dvou úvodních statích, osvětlujících úhly pohledů na danou problematiku, následuje část s názvem „Hybatelé změn“. Zde jsou studie všímající si částečně historie oboru, vyzdvihující především novátorská a hledačská úsilí jednotlivých tvůrců i skupin, jako jsou Ctibor Tubra, Boris Hybner, Divadlo Continuo, Farma v jeskyni, Děrevo a další. Následující část, nazvaná „Učení jako pěstování změn“, obsahuje teoretické stati ke klíčovým otázkám oboru a také rozhovory o současné pedagogické praxi. Knihu pak uzavírají rozsáhlejší rámující rozhovory, vedené editorem knihy Adamem Halašem a teoretičkou nonverbálního divadla Hanou Strejčkovou. Vizuální stránku knihy podtrhují portréty autorů i zařazených osobností, které pro knihu pořídil divadelní fotograf Michal Hančovský.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Sunnbrella Davida Žbirky představí debutovou desku
Česko-britský hudebník David Žbirka, syn Mekyho Žbirky, uvede 4. června 2024 na brněnské Flédě debutovou desku celý článek
OPERA/ TANEC
Ondřej Ruml zazpívá šansony s Pražskými symfoniky
Zpěvák Ondřej Ruml vystoupí 20. a 21. května se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK v Divadle Hybernia se celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu
V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který celý článek