NETHOVOR - detail
Janusz
KLIMSZA
* 1900
Ostrva
ČR
Režisér a umělecký šéf činohry Národního divadla moravskoslezského Janusz Klimsza patří k osobnostem ostravského divadla. Jako režisér stvořil řadu vynikajících představení, několikrát hostoval v předních pražských divadlech (Švandovo divadlo a Divadlo v Dlouhé) a vyprofiloval Divadlo Petra Bezruče, v němž několik let působil jako umělecký šéf. Je sympatické, že i takový člověk, který má za sebou kus poctivé práce, úspěchy a obrovský přehled ve své profesi, zůstává skromný v tom nejpozitivnějším slova smyslu.
Inscenace v Národním divadle moravskoslezském: DŮM BERNARDY ALBY (režie); KRÁLOVNA MARGOT (Maurevel); MOLIÈRE (hudba a výběr hudby a režie); POVÍDKY Z FASTFOODU (režie); STRAKONICKÝ DUDÁK (Úprava textu a režie) a TANČÍRNA aneb Taneční čaje (Režijní spolupráce).
Janusz KLIMSZA - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 10.10.2007
* Vážený pane Januszi, zdravíme do Ostravy. V Komorní scéně Aréna máte za sebou premiéru hry Pohřbené dítě. Jaké jsou pocity po premiéře. Jaký byl Váš dnešní den. Díky. Redkace
Pocity po premiéře jsou vždy úlevné. Tentokrát je to stejné. Dnes mám za sebou standartní úřední den plus absolvování generální zkoušky, tentokrát jako přihlížející. Plus tiskovka. A den zdaleka nekončí.
* Pro Komroní scénu Aréna jste připravil inscenaci Pohřbené dítě. Jak tento text hodnotíte? Karel
Já mám k tomuto textu vztah hodně obdivný. Je to hodně hluboká studna.
* Jaký je váš názor na počítače a internet? @@@
Cítím se v tomto ranku jako cizinec a ne přímo z tohoto století. Takže opatrný a stále koukám, jestli mi pod rukou nevybuchne.
* Baví tě víc šéfovat činohře Národního divadla moravskoslezského nebo režírovat? Mirek
Na šéfování toho moc k bavení není. Pokud to člověk nedělá vyloženě kvůli pocitu být na špici. Ale to v práci, která je takto veřejná se ani moc nevyplácí.
* Pane Klimsza, kdy nemyslíte na divadlo? :) Dana, Poruba
Ale snažím se čím dál víc tomu nějak nepodléhat. Myslím tím, že čím dál víc se snažím.
* Co vás při režijích nejvíce ubíjí? Hanka, Opava
Práce s lidmi. Ovšem to je na tom zároveň to nejzajímavější.
* Pane Klimsza, každá inscenace má svoji životnost. Můžete seřadit dle priority tvoje kritéria pro ztažení inscenace z repertoáru? Vojtěch, Karviná
Jak tady říkám paní ředitelce, je dobré aby inscenace umírala vestoje, nikoli vkleče. A nedejbůh mrtvá.
* Jste na každé repríze svého představení? Aleš
Ne. Ono to ani fyzicky někdy není možné.
* Jaký typ divadla se ti líbí? Zdena, Třinec
Dva herci, dvě židle, dvě světla a dvě hodiny absolutního prožitku. To myslím vážně.
* Co připravujete pro Národního divadlo moravskoslezské na tuto sezónu, na co se zvlášť těšíte? Radek, Ostrava
Hrabalovy Bambini di Praga. Těším se na zkoušení,pokud půjde jak má a co nemusím, jsou veškeré technické zkoušky a už vůbec ne premiéry.
* Dobré odpoledne pane Klimszo, předem bych Vám chtěla vyjádřit moje sympatie k Vám, vážím si Vás nejen jako výborného režiséra, ale také jako člověka. Existuje ještě nějaká otázka, která by Vás dokázala zaskočit? Alena, Ostrava
Děkuji. To jste mne trochu zaskočila. Myslím tím komplimentem. Zdravím a přeji hezký den.
* Oslovuje Vás ještě nějaká hra Tennesseeho Williamse (samozřejmě kromě Skleněného zvěřince a Tramvaje do stanice Touha, které jste již nastudoval) natolik, že byste ji toužil inscenovat?
Tyto dvě zřejmě nejvíc. Obě jsem hodně škrtal a upravoval.Zvláštní, poněkud sentimentální pohled jsme poněkud zdrsnili, aby korespondoval s pocitem dnešního rozervance. Je to pravda zásah do díla, ale myslím, že divácký ohlas jej poněkud opravňuje. Jinak na žádnou Williamsovu hru v současnosti nepomýšlím.
* Režíroval jste někdy v zahraničí? basokr
Několikrát v Polsku.
* V kterém z ostravských divadel jste zanechal nejviditelnější stopu? kotrda
Doufám, že ještě něco udělám, tak na stopy zatím moc nehledím.
* Není to tak trochu neúcta k autorovi - škrtat v něm? Škrtáte i u žijících autorů v textu? Kamila
Tak trochu neúcta to opravdu je, pokud někdo trvá na každém slově. Velcí žijící autoři jsou v tomto ohledu velmi velkorysí, udělal jsem tu zkušenost s Viliamem Klimáčkem.Někdy dokonce vzal naše škrty v potaz a když režíroval svou hru ve svém divadle, zohlednil je. Takže doufám je mi prominuto.
* Jaký jste typ režiséra - tvoříte s herci nebo přesně vše určujete do naprostého detailu?
Už ne. Čím dál méně mne baví je svazovat, čím dál víc jen inspirovat.
* Měl jsem pocit, že Tramvaj do stanice Touha v Dejvickém divadle docela popřela autorem zamýšlené vyznění postavy Blanche a vlastně celé hry. Co jste chtěl tímto výkladem divákům sdělit? Viktor
Postava Blanche je zřejmě Williams sám. Jako u každé autostylizace, trochu jí ( si ) hledá alibi. Zkusili jsme se podívat na rub té postavy. Ona sama již není anonymní - respektive její inscenační tradice daná i filmem a Vivien Leighovou v této roli, myslím tedy, že jsme se mohli pokusit o interpretaci.
* Měl jste někdy období, kdy jste divadlo nechtěl vůbec vidět? Co když to nastane - co budete dělat?
Toto řeším často. Až to budu vědět, čert ví, jestli to neprovedu.
* Máte rád současné hry - coolness? klupera
Jak kterou. Jednu jsem dokonce napsal a mám ji v šuplíku. Tu mám ze všech her rád nejméně.
* Cítíte se jako Čech, Polák nebo Moravák? kafklusa
Na toto odpovídám, že cítit se můžu v pohodě nebo blbě. Jako Polák jsem se narodil a to je prostě fakt, který těžko jakkoliv hodnotit.
* Kolika jazyky mluvíte? homkart
Dobře třemi. Pak ještě od bídy dvěma.
* Jak se dá skloubit funkce uměleckého šéfa s režií? batek
Skloubit se musí, neboť šéf by měl být praktický divadelník. Někdy je to těžší, někdy se to dá zvládat bez problémů. Jsou to odlivy a přílivy vytíženosti, podle toho, jak jde sezona.
* Kam jezdíte odpočívat? panojka
Různě do světa. Čím je to divočejší, tím je to lepší.
* Napsal jste si sám nějaké hry? smolper
Napsal jsem jednu loutkovou hru, ta se dokonce hrála. Pak celkem dost adaptací. Ty jsem psal účelově, takže se hrály všechny, většinou během působení v Polské scéně, jednu hru mám v šuplíku a asi ji brzo skartuju nebo něco brutálního s ní udělám.
* Do role Blanche jste obsadil Pavlu Tomicovou - jak ke spolupráci s ní došlo, Váš nápad nebo v divadle? M.
Nápad Mirka Krobota a já byl radostí bez sebe.
* Cítíte se již jako kovaný Ostravák? jirave
Něco mi v tom brání. Jsem rodilý Havířovák, asi je to moc blízko přes kopec. Ale Ostravu mám moc rád.
* Baví vás překládání? sklem
To záleží. Podle toho co to je. Jednou jsem měl překládat live na družebním zájezdě, to byla noční můra.
* V kolika divadlech jste už režíroval? lukapa
Nevím přesně - mezi deseti až dvaceti.
* Režíruje se vám líp v malém komorním prostoru nebo na velkém divadle? klupera
Na menší jsem asi chytil za posledních deset let návyk.Tak jsem v jakési odvykací kůře abych zvládl i Myron, což mě teď čeká.
* Nebyl to náhodou družební zájezd maďarských a polských důchodkyň, že vám to nedalo spát? K.
No to ne. Bylo tam dost vipů a les mikrofónů, důchodkyně jsou sranda.
* Ústa M. Jaggera - co pro Vás ta postava znamenala? Nechystáte návrat? veladela
Moje bývalá manželka řekla, že je mi ta postava v něčem až moc podobná. Měla pravdu. V něčem. Byla to příjemná práce a krásné okamžiky na jevišti s kolegy, ale bez sentimentu jsem ji opustil.Návrat k herectví uskutečňuji v jednom neprofesionálním představení, v úplně jiné roli.
* Hrdina západu v Dlouhé se mi moc líbil. Nechystáte se na režii nějaké jiné irské hry? Přeji příjemný den. Hanula
V současné době nechystám. Děkuji za pochvalu a taktéž hezký večer.
* V Divadle v Dlouhé jste realizoval Hrdinu západu - jaká byla spolupráce s tamním souborem?
Byla příjemná celkově a navíc jsem tam měl tři spolužáky, tak jsme si po dvaceti letech zazkoušeli jako ve dvaceti.
* Ve Švandově divadle jste dělal Ženitbu. Chystáte tam další režii?
Zatím ne. Z technických důvodů musím omezovat práci mimo Ostravu.
* Jaké téma ve hrách vás baví? jalkon
Nejvíc asi outsideři a provincionalismus.
* Proč vypadáte většinou tak nepřístupně a smutně? Díky za odpověď ;-) Vaše a činohry NDM tajná fanynka
To opravdu nevím, ale bůhvíjaká sranda se mnou asi není. Bůhvíjak nepřístupný nejsem, jen tak blbě vypadám.
* Kdybyste měl charakterizovat jednou větou: Komorní scéna Aréna, Divadlo Petra Bezruče, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava. Díky. Katka
To si teď opravdu netroufám. Třeba by mě za deset minut napadlo něco chytrého a mrzelo by mě, že jsem už střelil vedle brány.
* Děláte spoustu různých profesí: režírujete, překládáte, jste umělecký šéf - co z toho vás baví nejvíc? smolper
Nejvíc mě baví dívat se jen tak na herce, když jím to zrovna jde. A pochválit je, neb jen zasloužená chvála platí.
* Které z ostravských divadel je vám nejbližší? tomaf
To je ale strašlivě netaktická otázka. Až jsem se zpotil. Hezký den.
* Říkají vám něco historické hry? barek
Ten rámec dějin či současnosti není asi až tolik podstatný, jako vztahy mezi postavami, živé, či nikoli.
* Která divadelní postava je vám blízká? basek
Protože jsem začal horečně hledat tak doopravdy asi oblíbenou nemám.
* Na kterou dobu života rád vzpomínáte? skarkino
Tuhle otázku jsem si nechal nakonec. V domnění, že mě napadne něco pozoruhodného, ale doopravdy těžko říct, každá byla svým způsobem šílená. Díky.
* Vážený pane Januszi, přejeme hodně režijních nápadů, spokojené diváky. Těšíme se s Vámi na další setkání v divadle. Vaše slovo závěrem. Děkujeme. Redakce.
Díky. Něco podobného jsem ještě nikdy neabsolvoval. Je to teda záběr. V životě jsem se s tolika lidmi nebavil. Děkuji všem a moc zdravím.
TIP!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
listopad 2007
7.11.2007
Petra
TEJNOROVÁ
19.11.2007
Alžběta
KYNCLOVÁ
22.11.2007
Oldřich
NAVRÁTIL
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.